středa 19. listopadu 2008

Janov 08 II. Válka

VŠECHNY FOTA NA http://fomak.rajce.idnes.cz/Janov_17.11.08_Valka/



Na úvod musím napsat že v této reportáži už nechci psát o radikálech a stoupencích DS jako o pleškách. Dál už budu psát o radikálech jako o stoupencích DS (dále už jen DS) abych rozdělil srozumintelně radikály od „normálů“.

Dále děkuji všem zakomentáře z předešlé reportáže, byl to o důvod víc proč jsem se vydal u na tuto druhou akci.



Janov 08 II. Válka


Je kolem druhé hodiny ranní 18.11. a já totálně zničenej za celej předešlej den jsem kousek od domu když z jednoho nonstopu vylítne týpek se starobrnem v ruce, rozhlídne se po ulici, a hodí ho směrem na mě. Dostat lahváčem do hlavy sto metrů před domem by mě asi naštvalo, ale byl jsem doma -staroBrno-. Dávám si sprchu a zalezu do postele a začinám psát tuto reportáž...

...Scénář by byl alespoň ze záčátku uplně stejný -zase sám- vyjíždím tentokrát busem do Prahy a odtud dále s kolegy směr Litvínov. V buse ještě potkám exkolegy (tímto ho zdravím:) ) ,který se taky vydává na výlet do Severních Čech. V Praze nasedám do auta kolegy a vyrážíme do Mostu k hlavnímu nádraží, kde mají být těžkooděnci kteří kontrolujou DS-ka.

Na nádraží v Mostě přijíždíme něco před jednáctou hodinou, po cestě mezitím potkáváme skupinka cca 20 DS-ek. Na nádraži už jsou policajti v plné zbroji a to samé se dá říct i o kolezích z Mostecka. Vyměníme řeč a to už se policajti šrocujou před východ z nádraží ke kontrole DS-ek který právě přijeli. Šacování, kontrola občanek -to vše se snažím zachytit- . Přijelo jich dost pomyslím si, ale nafoceno už máme takže jedeme do Litvínova. Po cestě nás zastavují policajti ke kontrole kufru a musíme se legitimovat presskama. Kousek o podál zastavujeme u benzinky a jdeme dělat pár fotek z kontroly. Všude policajti v plné zbroji na zastavce MHD kde mají kontrolovat DS-ka i v tramvajích.Jedna jim úsměvně projede zastávkou bez zastavení. Policajti koukají...








...o půl hodiny později kolegové hážou fotky do fotobank redakcí v už -pro nás- známe cukrárně na náměstí Míru v Litvínově. Oficiálně má celý akce začít jednu hodinu. Náměstí se začíná pomalu ale jistě naplňovat. Z repráků zní hudba a potom se dozvídá celý náměstí že v Mostě nechcou policajti pustit 300radikálů a proto se celý program posouvá o nějakých 40minut. Na tuto reakci si DS-ka zaskandovali na účet policie. Jak jsem později zjistil od mluvčí policie tak k žádnýmu zadržovaní na nádraží nedošlo protože nebylo ani koho zadržovat -nádraží bylo prázdné-. Takže čistě psychologie, která má za úkol vyburcovat DS-ka a protáhnout tak trochu čas celého programu. Stejně jak před měsícem je na náměstí i plno normálů a semtam slyším Tolik lidí jsem na náměstí v životě nezažil nebo Tak dneska to bude velký. Nevím -rád bych tomu věřil- ale v tu chvíli jsem litoval že jsem semka vůbec jel. Celkově jsem měl divnou náladu, lístek jen do Prahy, jak se dostanu zpátky jsem neřešil a poslouchat projevy DS-ek mě moc nebavilo a po chvilce jsem to přestal vnímat. Fotím pyšné štítonoše,vlajkonoše kteří celí hrdí pozujou. Kamarádi se jim smějou že prej budou slavní -ano mají pravdu- na dnešek asi jen tak Litvínov nezapomene, a to jsem si na náměstí tou dobou myslel že k ničemu ten den nedojde. Celý to bylo nějaký tichý, spořádaný oproti minule -to se však za chvili mělo změnit-. Řeči pokračujou a já jdu s kolegama na blízkou policejní stanici nafotit zbraně které policajti zadrželi na obou stranách –viz. Fotky-
















Řeči konečně skončili a dav se otačí a jde z náměstí směr Janov. Policie zatím pouze přihlíží a dělá celému průvodu doprovod. V čele průvodu je roztažen transparent (viz.fota) a začinají se pokřikovat hesla stejně jako minule Češi pojďte s náma apod. Lidí je tu opravdu hodně, řekl bych tak kolem 700 (někde se udává že bylo 500 někde zase 1500, já bych se držel středu). Kousek za náměstím se to zničeho nic semlelo, stejně jako před měsícem doteď nevím důvod této první potyčky DS-ek s policajtama. Část ulice se topí v dýmu slzáku, lehce si čichnu a fotím. Kdybych jen věděl kolikrát si za odpoledne ještě načichám...














Konflikt se uklidnil a průvod jde dál jakoby senic nestalo a po cestě skanduje svoje hesla. Celé dění monituruje vrtulník. Já s kolegama jdeme s průvodem dála auto necháváme v centru Litvínova (což se ukazalo jako chyba). Na začátku Janova dostal kameraman Cakl přes rypák, docela velkej hlouček DS-ek ho obklopilo. Plno normálů z bytů okolo cesty kudy jde průvod tleská.Vidím starou paní co věší prádlo a začala tleskat. O dvě patra nad ní je pro jistotu celá rodinka, maminka nutí děcko mávat průvodu. Jde vidět že DS-ka stejně jako minule silně podporuje a pozvedne náladu obrovská podpora domácích. Když jsem u těch domácích musím dodat že v řadách DS-kách bylo i pár poláku,němců,slováků. To už se dostáváme k prvnímu kruháči v Janově a na moji otázku kterou jsem si kladl -kdy policije zatarasí cest- přichází odpověď v podobě transportéru s „plotem“, vodní dělo, jízda, těžkooděnci. Průvod zastavil a já netrpělivě čekám co bude. Nasazuju si mezitím Press vestu a dělám dobře, potom už bych na to asi neměl tolik času. Ozve se několim ran a DS-ka obíhají panelák za kterým už lítá pyrotechnika, dřevo, kostky apod. Dostávám se skrz policejní zatarasy na kruháči za panelák a běžím k místu činu. Rána jak sviňa seozvala mezi paneláky. Hodně lidí couvá dozadu a řvou na policajty Nechte je být! Máte pomáhat a chránit ne buzerovat a mlátit naše! Nebo Cikáni jsou o paneláky vedle, todle jsou naši! Za to si vás platíme?! Hanba! Vy můžete pustit segru večer ven, já ne!!! Vidím jak policajti vlečou týpka co má od krve celej obličej. Za nima další vedou dalšího zadrženýho. Fotím o stošest. Ruce na náklaďák a začiná šacování. Lidi šilijou, řvou a nadávají na policajty Vy svině, pusťte to, nevidíte že nám pomáhají na rozdíl od vás?! Hrdinové!!! Mezitím borec kterýho šacujou se snaží vtipkovat s policajtama co ho šacujou Bacha na hodinky, na takový nemáte... Pár pohledů do skla a mě je jasný že to budou dobrý fotky. Co mě docela zaráží je to jak oba dva zadržení vypadají respektivě vypadají na místní co přišli podpořit DS-ka zatímco ty policajti „nechali“.










Za panelákem už to zase práská, takže zase obihám. Jízda se rozjíždí na DS-ka když v tom jeden policajt na koni padá k zemi jak hruška. Fotím, všude dým z dýmovnic do toho závan ze slzáku a já začinám být sám na sebe nasranej že sebou nemám žádnou vodu nebo ty mokrý kapesníky. Mezitím několik DS-ek vylezlo na střechy od garáže zatímco policajti jsou na silnici a na pruháči. Mezitím vším je řev a přijíždí sanitka. Přibíhám k místu a vidím borca co leží na zemi okolo něj několik DS-ek společně s policajtama mu zvedají nohy a týpek zřejmě přišel o prsty. Vedle v sanitce fašujou zdravotnící hlavu jednomu z DS-ek. Mezitím ke mně dojde exkolega a dozvidám se že u pruháče chytlo policejní auto takže moje kroky směřujou na kruháč. Bohužel už bylo auto uhašený ale ohořelý bylo pěkně, paradoxně zapalený před hasičským sborem –to naštve-.








Zase je chvíli klid jen sem tam něco zapráská v dálce, jdu společně s pár lidma domlů po ulici od kruháče, před náma policajti a před těma zase houf DS-ek. Přilitne pár kamenů a já se kryju za rohem jednoho domu a stahuju sebou jednoho (asi místního) kluka kterýmu může být sotva 14let, asi si hrál na hrdiny –nebyl sám-. Obě dvě strany si vymění salvu slzáků a policajti si nasazujou masky, a já se slzami v očích jim zavidím. Ptám se saniťáků co stojí opodál jestli mi nedají roušku –bez šance-, tak si aspoň od kolegy vypláchnu oči vodou. Pořád dávám pozor co lítá kolem abych nedostal do palice kamenem. Mezitím se policajti asi dvakrát stáhli ale v zápětí se zase postavili nazpět. Jde vidět že slzák jim dával solidní kapky a nečekali toho v takovém množství. Do zad policajtů přijíždí vodní dělo, který hnedka pustí ale mezí stojící policajty, což pro ně asi nebylo zrovna přijemný. Sám velitel musel rozhodit policajty aby tam nestáli, když je kropí vlastní vodní dělo. To se po chvilce rozjíždí k radikálům ale vodní dělo se jim zvedlo a tak stříká kolmo k nebi což nemělo asi ten efekt který chtěli. Už se bojuje v uzké uličce, policajti semtam couvnou a na chvili jsem byl mezi DS-kama a policajtama a k policajtům jsem nemohl projít a mě nezbylo nic jiného než se modlit ať nepřijde sprška kamenů, v tom případě bych skočil do jedné ze zahrádek ale naštěstí to nebylo potřeba protože policajti se dali do pohybu a já si stoupl za ně.














Začiná se stmívat a na ulici je takovej bordel že to vypadá jako po výbuchu. Viděl jsem lítat krumpáč, na zemi vidím sekyru, kolečko od kočárku, židli, střepy od piva apod. Hosti jedné z hospod jsou vykloněni z okna a nadávají na policajty Hanba! Vy kretonu, mlátíte do vlastních! nebo Pustťe je!Pustťe je! DS-ka pomalu couvají ke garážím u lesa (odkud jsme minule přišli) a zapalují na cestě větve z lesa a dochází k další salvě kamenů, pyro a slzáku. Vedle vidím policajta jak jde do kolen a vykašlává. Hnedka vedle dva policajti vedou kolegy, kterej je neschopen chůze. Po silnici poházeném bordel z popelnic. –Už se stmívá-. DS-ka běží do lesa a pár policajtů za nima a ozyvají se rány a záblesky z lesa. Na místo přijíždí jízda a mají za povel rozrazit DS-ka ale moc se jim asi nechce Ale musí s náma pěší! Co my sami tam uděláme? Projedeme a oni nás akorát sundají! Nakonec se rozjíždí s podporou pěších. Mezitím vylezl jeden z policajtů na vodní dělo se shanou ho spravit –neuspěšně-. V tom přichází kolegové a vyměňujeme si zážitky. Prej byli fotit na hlavní silnici kde byli nějaké bitky zatímco hlavní boje se odehrávaly tady. Ve tmě se DS-ka stahují za zvuku pyra a dýmu. Policajti si oddechují a hlídají hlavní příjezdovou cestu do Janova, jízda, za nima nefunkční vodní dělo a pár pěších kteří posedavají na barikádu co udělali stahující se DS-ka. Únáva dosedla i na mě, volám kolegům kde se nachází a dáváme si sraz u bistra, kde se konečně najím za celej den –a nejsem sám- jedna starší paní dělá rekapitulaci z celého dne a končí větou ...17.11. 2008 vstoupilo do dějin jako den proti cigánům! Děkuji hoši… no co na to říct









Jak jsem psal na začátku, napřed jsem myslel že k ničemu nedojde ale to co se stalo to jsem opravdu nečekal, prej skoro srovnatelný s měnovým fondem...

Abych to tak nějak celý shrnul tak reakce místních byla stejná jako minule, podpora DS-ek v podobně tleskání, povzbuzování až po podávání vody, obvazů apod. Co se týče Romů v sídlišti tak nemůžu sloužit- k nim jsem tentokrát nedostal ale co jsem slyšel tak byli převážně zalezlí a na náměstí byl klid. Jak jsem už psal v první reportáži, celá věc přibírá na obrátkách a teď už tady bylo zase víc DS-ek a i normálové už mají celého problému až po krk než minule a šlo to vidět v bojích který trvaly až do večera. Taky bylo povoláno daleko více policajtů a ti se určitě nenudili, měli plné ruce práce udržet DS-ka. Jedna věc mě zarazila a to jak a kde vzali DS-ka pyrotechniku, zbraně slzáky apod. protože valná většina prošla šacováním na nádraží. Jedna možnost co mě napadla je že DS-ka zásoboval jezdec na čtyřkolce, kterého vzali policajti, další možnost je domluva s místníma, stačí aby tam někdo jel o pár dní dřív, dal věci k místním a u nich si to potom vyzvedli.
Celý problém nabírá většího významu, víc se o tom mluví v televizích a vždyť tam byla hromada novinářů oproti minule. Do toho všeho chce ještě Langer zrušit Dělnickou stranu což podle mě celé věci vůbec neprospěje protože záhy by vznikla stejná strana akorát s jiným názvem. Bohužel takhle se řeší problémy u nás… Ti co by měli celý problém nějak regulovat jako třeba místostarosta Litvínova tak ti hážou vinu na jiný a blekotají nesmysly (viz. Komentáře čt2). Není divu že lidi na to nemají žaludek a přidávájí se k radikálům protože jim nic jiného nezbývá. Myslím že 17.11.08 se celý romský problém začne řešit ve větší míře a akce typu Janov se bude opakovat nejen v severních čechách.



VŠECHNY FOTA NA http://fomak.rajce.idnes.cz/Janov_17.11.08_Valka/

14 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Jako při předchozím článku (I. janovská válka) děkuji autorovi za pěkné fotky a zajímavý článek. A jako nespokojený občan Litvínova prohlašuji, že se hodlám přidat aktivně k další protestní akci, která, doufám, proběhne co nejdříve.
Honza (26)

Anonymní řekl(a)...

Já bych si dovolil oponovat co se týká počtu lidí.
Tuhle fotku jsem udělal asi v půlce průvodu - a celkovou délku toho davu odhaduju asi na 400 metrů.
Tipnul bych si, že přes šířku silnice se natáhne ccca deset lidí. Každý dopředu i dozadu potřebuje kolem metru místa.

Na 400 metrů mi to teda dělá hustotu kolem 2.000 lidí... takže aby byla nějaká rezerva odhaduju to opravdu na těch asi patnáct stovek.
A jestli tam bylo (jak tvrdí média) cca 500 radikálů, znamená to, že těch dalších tisíc lidi byli "normálové".

Anonymní řekl(a)...

skvělej článek,díky za odvedenou práci..

Anonymní řekl(a)...

Ses machr jak prvni a druhou reportaz z teto akce si popsal a nafotil nadherne..malo kdo by to udelal lepe.Dekuju ti

Anonymní řekl(a)...

Ahoj! Díky opět za report, i když tentokrát jsem tam byla, tak mám i vlastní zážitky. Ohledně té první bitky hned kousek za náměstím - vznikla, protože se jedna skupinka chtěla oddělit od průvodu a jít jinudy, v čemž jí zabránila policie.

Unknown řekl(a)...

No konecne dosla trpelivost nejenom odhodlanym ale i normalum. Doufam, ze priste se probojuji az k te cerne luze kterou si tu nedobrovolne vydrzujeme a daji jim poradne pres drzku. Zejmena tomu namasirovanymu pasakovi pro kteryho jsme cesky svine. Kill him!!!!

Anonymní řekl(a)...

Díky autorovi za obě reportáže-moc dobrá práce!A RESPEKT za odvahu!!!

Anonymní řekl(a)...

fakt dobrej komentar , vtahlo me to do jadra situace .. ale nektery pasaze jsem musel cist treba 3x nez sjem je pochopil - viz nespisovny vyrazy , spatna interpunkce atd ..

Anonymní řekl(a)...

Opět skvělej článek i fotky... seš machr kámo ;-)

Anonymní řekl(a)...

Obsahove je ta reportaz velmi dobra, jen me zarazely obcas celkem zasadni pravopisny chyby, ale to se snad este zlepsi :)

Anonymní řekl(a)...

Za objektivní článek ti děkují studenti VŠB.

Anonymní řekl(a)...

Dobrá reportáž a objektívna, tak ako aj prvá,v tom Litvínove to musí vyzerať ako v Bronxe,najlepšia cesta ako urobiť z normálnych občanov radikálov je neriešenie príčin vzniknutej situácie,je to sud púšneho prachu, ktorý ako sa zdá už explodoval,držím palce obyvateľom Litvínova v boji za elementárne právo na život v dôstojných podmienkach tak ako im to zaručuje ústava(dúfam,že aj Českej republiky), držím palce obyvateľom Litvínova v (márnom) boji tiež proti skorumpovanej radnici a neschopnej vláde riešiť problémy svojich občanov

Anonymní řekl(a)...

Nejsem pro násilí ani ničení majetku, ale i tak jsem rád, že k tomu došlo. Konečně se situací s romy někdo zabývá. Lidi, co jen nadávají na radikály jsou hlupáci, k tomuhle nemuselo totiž vůbec dojít, kdyby politici něco dělali a nevládly tu tendence k pozitivní diskriminaci. Pokud se tím nikdo nebude zabývat ani teď, budou se podobné věci dít znova a v mnohem větší měřítku. Tímto chci naše neschopné "vládce" již předem obvinit za životy, které budou při demonstracích zmařeny, snad jich nebude mnoho a pokud se tím konečně začne někdo zabývat, možná nebudou žádné.

hyena řekl(a)...

Ahoj,
super fotky, zvlášť reporty z Janova se hodně povedly. :)